الأحد، ديسمبر ١١، ٢٠١١

حلم من سكر


ليللاتي كتير أنا
بسهر
واخططلك
في موقف عادي
يتكرر
وأنسج حلم من سكر
ولايمرر
وأجهزلك في كلماتي
وأبدأها
سلام وسؤال
وإزيك
صباح الخير
وإيه الأحوال
وأطلب منك الكشكول
وأستفهم في أي كلااام
عشان أتملى في عيونك
وأتمنى كلامي يطول
فازيد في القول
واتمتم وٍرد يحميكي
من النظرات
وفي الأحلام
أكون فارس
ومستني
إشارة واحدة
مالنني
عشان أركب
حصان أبيض
كما الرهوان
وأنقذ حلمك المجنون
إكمني
بحبك مووت
وببقى كمان
ولد شاطر
مجهز نفسي
لاحتمالات
جواباتك لسؤلاتي
ويبقى الرد في عقلي
كمان حاضر
عشان خاطر
أطمن قلبك النونو
بإني أمنت
بمشاعري
وإني أمنت
بظنونه
وفي حضورك
تاخدني الدهشة
في كونك
يتوه النبض
في الإحساس
حَمار الورد عالخدين
يخليني كمان محتاس
وتتلخبط عباراتي
ويتلجم حصان الشعر
في لساني
ونبض القلب في صدرك
يكون قاضي
ويصدر حكمه بالإنصات
ونور الشمس في عيونك
يخليني تمام راضي
فدى النظرات
وأقف عاجز
أمام ضيك
بدون كلمه
وابان خايب
وأبان فاضي
وأنسى كل تخطيطي
بضحكة بريئة مالشفتين
وغمازة تدوبني
في دوامة بدون أخر
وأنا عطشان
ومش قادر
أنول وأشرب
ومش قادر
أسيب وأهرب
دا حتى سؤالي
عالكشكول
بيتبخر
في لحظة مالهوا يحرك
في شعراية من القُصة
وبيخليها تتمختر
على جبينك وتتمايل
في أجمل رقصة منفردة
شافتها العين

كدا رضيتي
أديني نسيت
كمان إسمي
ومش فاكر أنا من فين
ومش فاكر أنا واقف
هنا من إمتى
يمكن ساعة أو ساعتين
هبوح إمتى
بمكنوني
وإمتى
تطلقي جنوني
ويتلاقى بقى
القلبين
أنا مش قادر أتحمل
جمالك كل يوم بيزيد
وقلبك القاضي
يوماتي حكمه
 بالإنصات..
يزيد عمرين
وأنا مش قادر أتحمل
وأتمنى
أكون جنبك
ولو شبرين
ولو قتلتني نارالشمس
في عيونك
أموت وأبقى
شهيد العين
*
*
شعر/أحمد محمد زهران

هناك تعليقان (٢):

  1. أنا مش قادر أتحمل
    جمالك كل يوم بيزيد
    وقلبك القاضي
    يوماتي حكمه
    بالإنصات..
    يزيد عمرين
    وأنا مش قادر أتحمل
    وأتمنى
    أكون جنبك
    ولو شبرين
    ولو قتلتني نارالشمس
    في عيونك
    أموت وأبقى
    شهيد العين

    u took my breath away !! :D
    that`s all i can say !

    ردحذف
  2. شكرا ليكي بجد :)
    أنا اتفاجأت إن في حد علق هنا :D
    أصلي لسة عامل المدونة بقالي كام يوم ..وقلت محدش هيشوفها أصلا ^_^

    ردحذف